Kayboldum, Gel Bul Beni!/ *Stalker (1979)


Aslı’nın Müzik Seçimi…

“Ama Adın Her Geçtiğinde!”

Sevgili Mali-Koa tarafından dile getirilen “Some Things” adlı şarkısının, orijinal videosuyla: Bazı şeyler asla değişmez, bazı şeyler aynı kalır diyen bıkkınlığın sıkıntısını anlatıyor. Çünkü eskiyi kapatmaya imtina ettikçe, yeniye açamadığımız gözümüze zorla tutulan ışığın karanlığındaymışız gibi…

“Geç olmadan, sonsuz geceye girmeden, herkes döktüğü kederi toplasa…”

Gülten Akın – Deli Kızın Türküsü

Kıyamadığımız ölülerimiz için toprağı kazamadıkça, koku ve çürümüşlük, varlığını sürdürmeye çalışanı da tehlikeye atıyor. Sonlanmayı kabullenip, yapılması gerekene odaklansak, mezarlarımıza yerleştiriversek sevgili cesetlerimizi; yaşayana ve yaşanacak olana alan açmış, kendimize bir şans daha vermiş oluruz. Bekledikçe umudunu da gömmek zorunda kalacaksın, bunu hatırla ama! Kayboldum, gel bul beni…

*ASLI’NIN FİLM ÖNERİSİ…

Film adına tıklayarak İmdb Sayfasına ulaşabilirsin!

Stalker (1979) : Orijinal film adı Rusça “Сталкер” Yönetmen Andrei Tarkovsky, senarist kardeşler Arkady ve Boris Strugatsky, kendi yazdıkları felsefi bilim kurgu romanı olan Roadside Picnic 1972 adlı romanına dayanır. Sovyet yapımı, bilim kurgu sanat drama filmidir. Yapım, sonraki yıllarda klasik olarak kabul edilmiş Kült filmdir. British Film Institute tarafından  “The 100 Greatest Films of All Time” listesinde 29. sırada yer almıştır. Türkçeye “İz Sürücü (1979)“olarak çevrilmiştir. Film, 161 dakika sürer. Oyuncular Anatoly Solonitsyn, Nikolai Grinko, Alexander Kaidanovsky. Cannes dahil 2 adaylık ve 2 galibiyet kazanmıştır. En beğenilen filmler listesinde 181. filmdir.

Strugatsky kardeşlerin yazdığı Yol Kenarı Pikniği 1972 adlı romanında türetilen “stalk” kelimesinden “Stalker” üretilmiş. Yasadışı yabancı eser kaçakçılık yapan kişiler için ortak takma adı için kullanmıştır.

“Stalker” lakabıyla rehber olarak, yazar ve profesör diyerek seslendiği kişileri, yörenin “bölge” diye isimlendirdikleri, gidenlerin kaybolduğuna ve doğaüstü olduğu için girişinin yasak olduğu doğaya terk edilen alanda ki viran yerleşime yolculuklarını konu alır. Felsefi ve şiirsel diliyle uzun diyaloglar ve sabit kamera çekimleri izleyiciyi büyüler.

“Geri dönüş yok. Kimse geldiği gibi geri dönemez.”

Stalker (1979)

İz sürücü, bilim adamı ve yazar rollerinin id, ego, superego temsil etmesi, son sahnede 3 bardak ile felsefi, psikoloji ve teolojinin kavramsalları (sıvı, gaz, katı ve diğer temsilleri…) tiratlarla bezenmiş monologlar, İncil’den “koyunun krallığı” ile ilgili bölümler (Luka 15), Fyodor Tyutchev‘in aşk şiiri ile biten sahne haricinde paylaşacak bir çok bilgi ve fikir olsa da; beni çok etkileyen ve menşei bulamadığım Kirpi’nin kardeşine ait olduğu belirtilen şiiri :

İşte yaz geçip gitti.
Hiçbir iz bırakmadan.
Güneş hala ısıtıyor.

Ama artık yetmiyor.

Avucumun içine yerleşen, yumuşacık beş parmak gibi her şey gerçek olabilir.
Ama artık yetmiyor.

Geriye güzellikler kaldı, kötülükler zayıfladı.
Dünya şenlikle aydınlandı.
Ama artık yetmiyor.

Hayat her zaman katmanlı; endişeli ve eğlenceli
Ve ben gerçekten de şanslıydım.
Ama artık yetmiyor.

Yapraklar daha sararmadı, dallar fırtınayla kırılmadı.
Gün cam gibi her şeyi yıkadı.
Ama artık yetmiyor.”

Ve ikinci can alıcı olay ise filmin çekimlerinin yapıldığı bölge hakkında “Yarı işleyen bir hidroelektrik santrali olan küçük Jägala nehri etrafındaki alanda Tallinn yakınlarında çekim yapıyorduk. Nehrin yukarısında bir kimya fabrikası vardı ve aşağı akıntıya zehirli sıvılar dökülüyordu. Yazın kar yağıyor ve beyaz bir nükleer atık köpüğü nehirde yüzüyor, ve aslında korkunç bir zehirmiş. Ekibimizdeki pek çok kadının yüzlerinde alerjik reaksiyonlar oldu. Tarkovsky sağ bronş kanserinden öldü. Stalker rolünü canlandıran Tolya Solonitsyn de. Yönetmenin eşi ve oyuncu olup, bu filmde yardımcı yönetmen olarak çalışan Larisa Tarkovskaya, Paris’te aynı hastalıktan öldüğünde daha da netleşti.” (Stas Tyrkin – 23 march 2001 Estonya ile ilgili gazete manşeti.)

Woody Harrelson adlı aktöre olan benzerlik; 30 yıl farkla… Velhasıl, kayboldum, gel bul beni…

Edit: “Bir adam ancak acı çektiği için, şüpheleri olduğu için yazar.” film repliklerinden…

Aslı’nın Film Önerisi…


“Bir yalana denk gelmesin insan, sonra binlerce doğruyu sorgulamak zorunda kalıyor.”

Nazan Bekiroğlu

İnancın genişlemesi gibi bir şey bu!

Aslı’nda Her Şey Aslı İçin…

Kayboldum, Gel Bul Beni!/ *Stalker (1979)” üzerine 11 yorum

  1. I didn’t know that the cancer that killed Tarkovski came from the shooting of “Stalker”. That’s terribly sad. I went once on Tarkovski’s grave in a cemetary near Paris, in an orthodox graveyard. That was really moving to know that he died far away from his homeland.
    Great review for a great film by the way. 😉

    Liked by 1 kişi

  2. His second wife and the actor who played the Stalker died in the same situation. It’s very painful. It’s an honor to have your approval, thank you.
    I couldn’t find whose poem I shared, do you know? “But it’s not enough anymore!” 😉

    Liked by 1 kişi

  3. Kaleminize sağlık. Tarkovski bu filmi iki kere çeker aslında. İlk çekim Kodak sebepli yok olur, sanırım laboratuvar işlemi sırasında yanar negatifler. Bir daha çeker filmi Tarkovski. Benim listemde ilk izlediğimden beri ilk sıradadır bu film, çok severim. Tekrar teşekkürler.

    Liked by 1 kişi

  4. Evet, bu bilgiye de ulaşmıştım. Hatta mecburen sonradan çekilen sekanslar ikinci bölüm olarak yayınlanıyor filmde de… Ruhu dağıttıktan sonra toparlanmak güç oluyor ve de… 😉 Yorum için teşekkürler! 🙂

    Liked by 1 kişi

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s